sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Syntynyt tutkijaksi?

Minäkö? Näin sanoivat koululla palaverissa. Sanoin että kyllä minä olen mielestäni enemmänkin käytännön työn tekijä ja viihdynkin siellä "lattialla"...

Yritin katsoa onko mulla mitään kuvaa koneella jossa olisin töissä. Sitten muistin että lähetin miehelleni kuvaterveisen pe-la vastaisena yönä. Olin aika väsynyt, klo on varmaan jotain 03, ja olen fastvaktina. (Valvon yhtä lasta hänen omassa huoneessaan enkä saa lähteä sieltä ilman että joku tulee tilalle). Ajoittaisesta väsymyksestä huolimatta pidän siis työstäni...
Keskellä yötä...
Sitten minut parhaiten tunteva professori pyysi minut kertomaan edellisestä työvuorostani ja mitä ajatuksia se minussa oli herättänyt. Kerroin. Ja minähän ajattelen. Paljon, mietin ja pohdin ratkaisuja. Olen aina ollut sellainen, pienestä tytöstä kyseenalaistin asioita jotka toiset hyväksyivät tuosta vain. 


Hyvä Jumala, anna minulle voimaa tyytyä tyynesti asioihin, joita en voi muuttaa. Anna minulle voimaa muuttaa ne asiat, jotka voi ja täytyy muuttaa. Ja anna minulle viisautta erottaa, mitkä kuuluvat kumpaankin näistä ryhmistä.
— Ralph Waldo Emerson

Kun poikani pääsi ylioppilaaksi niin eräs ystäväni piti pienen puheen. Hän sanoi aina muistavansa yhden keskustelun jonka nuorena äitinä (21 v) olin hänen kanssaan käynyt. Olin kertonut että viikonloppuaamuisin, kun minulla ja pojallani ei ole mihinkään kiire menemme aamupalan jälkeen takaisin makoilemaan ja juttelemaan. Ja yhtenä aamuna sitten 2-vuotiaani puuron jälkeen itse sanoi: Ja nyt mennään pohditkelemaan! Ja hänkin kertoi noina aamuhetkinä omista mietteistään: Miksi pyöränrenkaissa on niin paljon lunta talvella jne. Näitä me sitten yhdessä ratkaistiin ja mietittiin.


Oppikaa ajattelemaan, ennen kuin kirjoitatte.
— Nicolas Boileau

Ajattelija hänestäkin on tullut. Olen aina painottanut että älä koskaan ota mitään totuutena tuosta vain vaan mieti ja tutki itse. Hän on suorittanutkin monta kurssia filosofiaa yliopistossa vaikka valitsikin meriuran.

No, takaisin minuun. Kun olin kertonut yöstäni ja ajatuksistani niin entinen ohjaanani sanoin: Tätä minä tarkoitin. Hän on syntynyt tutkijaksi! Yhden toisen asian tiedänkin: luen ja kirjoitan nopeasti. Varmaan jotain hyötyä noiden kaikkien krimien ja muiden kirjojen ahmimisesta. Nykyäänhän kuuntelen enemmän kuin luen...sitä kun pystyy harrastamaan ihan milloin vain.
Vinkki:
https://www.storytel.no. Minulla on tuolta Storyteliltä norjalainen versio, ruotsalainenkin on. Suomalaisista vastaavista en tiedä---?

Kävimme sitten läpi hakemusta (jota en ole vieläkään kirjoittanut, huh!) ja käytäntöä jos saan stipendiaatin. Toisin sanoen jos ryhmä saa: en hae yksin. Voisin hyvin päästä Vaasaan ainakin muutamaksi kuukaudeksi opiskelemaan.

Ja saada sieltä sivuohjaajan. Joten Suomen reissuja tulisi enemmänkin. Se olisi mukavaa!

Mutta: hakemusprosessi voi viedä vaikka vuodenkin! Sitä en tiennyt. (Onneksi se voi kestää niin kauan.) Ja voi tulla monta eitä ennenkuin tulee kenties positiivinen vastaus.
Minun ohjaanani oli hakenut kolme kertaa stipendiä ennenkuin sai. Ja nyt hän on professori. Eli jatkan tätä hakemusprosessia. Edelleen rennolla mielellä koska juuri nyt olen tyytyväinen elämääni ja työhöni ihan tällaisena kuin se on.
Ja kohta taas töihin... Mukavaa vaikkakin kylmää tammikuista sunnuntai-iltaa. (Täällä on -11 tällä hetkellä ja se on jo ihan kamalan kylmä.)
Tapaamisiin...

1 kommentti:

  1. Ok eli asia etenee, aikataulu on sitten oma lukunsa :)
    Voin oikein hyvin kuvitella, miten ihastuneita he ovat pohdiskeluusi ja siihen, että etsit perusteluja ja uusia ajatuksia.

    Voimia valvomisiin!
    Hanna

    VastaaPoista